Újabb hullámokat vet a Volkswagennél kirobbant, később a konszern több márkájára, sőt további autógyártókra is kiterjedt botrány. A kibocsátási értékekkel trükköző autógyártók járműveit egyre több helyen szisztematikusan vizsgálják a hatóságok, miközben az érintett autók értékesítését zsinórban állítotják le Európában. Összefoglaló az emissziós botrány elmúlt napjairól.
A Volkswagen olaszországi kereskedelmi pontjai hétfőtől felfüggesztették a német autógyár összes olyan márkájának értékesítését, amelyek a feltehetően csalásra lehetőséget adó szoftverrel üzemelő dízelmotorral rendelkeznek.
Az árusítás felfüggesztését a német autógyár itáliai igazgatósága rendelte el a VW olaszországi üzleteibe küldött körlevéllel. A VW márkákat értékesítő autókereskedők a sajtóban panaszolták el, hogy üzleteik a dízelbotrány kirobbanása óta üresek.
Az olasz kereskedelmi minisztérium adatai szerint a károsanyag-kibocsátás értékeit manipuláló szoftver körülbelül egymillió VW-járművet érinthet Olaszországban – ennyit adtak el ugyanis az érintett márkákból 2008 óta.
A Corriere della Sera olasz napilap hétfői száma szerint a felfüggesztett autók között lehetnek azok is, amelyeket a VW-csoport az olasz rendőrségnek és csendőrségnek kezdett el szállítani. A német autógyár májusban nyerte el az olasz rendfenntartó erők közbeszerzési pályázatát, amelynek értelmében a következő három évben mintegy négyezer gépkocsival látta volna el az olasz rendőrséget és csendőrséget.
Az EKB kizárta a Volkswagent az eszközvásárlásból
Vasárnapi brit sajtóértesülés szerint az Európai Központi Bank (EKB) átmenetileg ugyan, de kizárta eszközvásárlási programjából a Volkswagen-csoport pénzügyi szolgáltatási részlegét. A The Sunday az euróövezeti jegybank egy bennfentesére hivatkozva azt írta, hogy letiltotta a VW finanszírozási részlege által kibocsátott, eszközzel – vagyis követeléssel – fedezett értékpapírok (ABS) befogadását havi 60 milliárd eurós mennyiségi enyhítési programja keretében.
Piaci források szerint a Volkswagen ABS-konstrukcióinak más befektetői is követhetik a példát, ami értelemszerűen emelné az egyébként is milliárdos bírságokkal és kártérítési perekkel fenyegetett német autóipari csoport hitelpiaci költségeit.
A Volkswagen finanszírozási szolgáltató részlegének a júniusi állapot alapján 164 milliárd eurós követelésállománya volt 13,5 millió ügyféllel szemben.
Befenyítették a VW-t a hitelminősítők
Általános londoni elemzői vélemények szerint a Volkswagennek hosszú távú károkat okoz az ügy.
A Moody’s Investors Service, amely – csakúgy, mint a másik két nagy nemzetközi hitelminősítő, a Standard & Poor’s és a Fitch Ratings – a minap leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a Volkswagen adósosztályzati kilátását, indoklásában pedig kiemelte: az amerikai környezetvédelmi előírások szándékos kijátszása nyomán kirobbant botrány az egész világ személyautópiacán negatív hatással lesz a német cég hírnevére és hitelességére.
Az így kialakult negatív vállalati imázs hosszú ideig fennmaradhat, és ez gyengítheti a Volkswagen piaci pozícióit, márkaértékét és fogyasztói ár/érték-megítélését. Ez végső soron hatást gyakorolhat a Volkswagen jövőbeni jövedelmezőségére is – állítja a Moody’s elemzésében. A hitelminősítő stabilról negatívra rontotta a Volkswagen Financial Services AG – vagyis a pénzügyi szolgáltatási részleg – osztályzati kilátását is, a Volkswagen Bank besorolásának kilátását pedig pozitívról alakulóra módosította.
Londoni pénzügyi elemzők szerint egyébként a német gazdaság hosszabb távon valószínűleg komoly károsodás nélkül megússza a Volkswagen-csoport csalási botrányát.
A botrány esetleges szélesebb gazdasági hatásaival kapcsolatos aggályok érthetők, hiszen a Volkswagen 600 ezer embert foglalkoztat, közülük 270 ezret Németországban, és a járműgyártás adja a teljes német ipari termelés 17 százalékát. Az ipar a német gazdaságban előállított bruttó hozzáadott érték 26 százalékát termeli meg, vagyis az autóipar a teljes német gazdasági kibocsátás csaknem öt százalékát jelenti – áll a Capital Economics pénteki elemzésében.
Ráadásul sok más szektor foglalkoztatási és aktivitási mutatói is közvetlenül kapcsolódnak az autógyártáshoz. Az autókereskedések például a szolgáltatási ágazathoz tartoznak. Mindezek alapján úgy becsülhető, hogy a német munkahelyek 15 százaléka függ valamilyen módon az autóipartól.
A korábbi hasonló külföldi incidensek tapasztalatai azt sugallják, hogy az ilyen jellegű botrányok nem gyakorolnak érezhető közvetlen hatást a járműágazat teljesítményére.
A Toyotának 2009 és 2011 között kilencmillió autót kellett visszahívnia egy olyan hiba miatt, amely a járművek váratlan gyorsulását okozta, a General Motors pedig csak tavaly 27 millió autót hívott vissza a gyújtásrendszer hibája miatt.
A statisztikák azonban azt mutatják, hogy az érintett időszakokban sem a japán, sem az amerikai autógyártásra nem gyakoroltak érezhető hatást ezek a visszahívási epizódok, és a két cég részvényárfolyamai is gyorsan ledogozták kezdeti veszteségeiket.
Felmerülhet az az érv, hogy a Volkswagen megítélésén súlyosabb csorba eshet, mivel a német cég szándékos csalást követett el. A Toyota és a GM járműveinek hibái azonban számos halálesetet okoztak, a Volkswagen-botránynak pedig nincsenek ilyen közvetlen tragikus következményei – érvelnek a Capital Economics londoni elemzői.
Franciaország minden márkát teszteltet
A héten megkezdődnek a véletlenszerű tesztelések mintegy száz, Franciaországban forgalmazott márkánál, hogy ellenőrizzék, betartják-e a környezetvédelmi előírásokat – mondta pénteken Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter. A vizsgálatok célja, hogy egyértelművé váljon: Franciaországban nem történt csalás.
A vizsgálatokat egy független bizottság sorshúzás alapján fogja elvégezni. A tulajdonosok jóváhagyásával tesztelésre kiválasztott járművek között nemcsak francia márkák lesznek, hanem a Franciaországban forgalmazott valamennyi típus – jelezte Laurent Benoit, a teszteléseket végző UTAC elnöke.
A környezetvédelmi miniszter elutasította a Zöldek azon javaslatát, hogy 2025-ig tiltsa be Franciaország a dízeljárműveket.
Brüsszel vizsgálatot kér a tagállami hatóságoktól
Miután kiderült, hogy a német Volkswagen-csoport egyes dízelmotorok esetében meghamisította a károsanyag-kibocsátási adatokat, az Európai Bizottság csütörtökön arra kérte a tagállami hatóságokat, hogy vizsgálják ki, hogyan érinti mindez az unióban forgalomban lévő autókat.
A brüsszeli testület leszögezte: a zéró tolerancia elvét vallják a csalás ellen. Teljes nyilvánosságra és mélyreható károsanyag-kibocsátási vizsgálatokra van szükség – idézi a bizottság közleménye Elzbieta Bienkowska belső piaci biztost. A testület azt kéri a tagállamoktól, hogy a vizsgálatok eredményét osszák meg Brüsszellel, annak érdekében, hogy átfogó képet lehessen kapni arról, hány autót szereltek fel az unióban olyan szerkezettel, amely kicselezi a laboratóriumi méréseket.
Félmillió Seat is érintett lehet Spanyolországban
Mintegy félmillió Seat márkájú autó lehet érintett a Volkswagen (VW) autógyár károsanyag-kibocsátási botrányában – közölte még csütörtökön az El País című napilap. A VW-csoporthoz tartozó Seat a lapnak küldött e-mailben elismerte, hogy 2009 óta eladott modelljei közül többet olyan EA189-es motorral szereltek fel, amelyet az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szerint manipuláltak. A motorokat az anyavállalattól kapták, és a barcelonai üzemben kerültek bele az autókba. A Seat ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a jelenleg árusított modellek közül mindegyik már Euro-6-os motorral van felszerelve, és megfelelnek a jogi és környezetvédelmi normáknak.
Spanyolországban a legkedveltebb autómárka a Volkswagen, amelyet a Seat követ a sorban. A Seat tavaly 378 ezer autót értékesített Spanyolországban, az elmúlt hat évben összesen kétmilliót. A Spanyolországban jelenleg forgalomban lévő gépkocsik 63 százaléka dízelüzemű.